УВЕДОМЛЕНИЕ ДО ФИЗИЧЕСКИТЕ ЛИЦА ПО ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЦАТА, ПОДАВАЩИ СИГНАЛИ ИЛИ ПУБЛИЧНО ОПОВЕСТЯВАЩИ ИНФОРМАЦИЯ ЗА НАРУШЕНИЯ
В изпълнение на разпоредбите на чл.12, ал.1 и чл.13, ал.1 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН) , в сила от 04.05.2023 г. в „Топлофикация София„ ЕАД , като задължено лице по този закон, е създаден канал за вътрешно подаване на сигнали за нарушения.
Условията и реда за получаване, разглеждане и извършване на последващи действия по отношение на постъпили в „Топлофикация София“ ЕАД сигнали по горецитирания закон са определени във „Вътрешни правила за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения и за последващи действия по тях в „Топлофикация София“ ЕАД“ публикувани на официалния сайт на www.toplo.bg .
В „Топлофикация София “ ЕАД е създаден канал за вътрешно подаване на сигнали за нарушения на българското законодателство или на посочените в Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения.
Каналът е създаден на основание чл.13, ал.1 от ЗЗЛПСПОИН и се управлява от „Топлофикация София“ ЕАД по начин, гарантиращ пълнотата, целостта и поверителността на информацията и възпрепятстващ достъпа на неоправомощени лица до тази информация, както и да дава възможност за съхранение на записана на траен носител информация за нуждите на проверката по сигнала и за по-нататъшни разследвания съобразно закона.
Защита по Закона се предоставя на всяко сигнализиращото лице, което подава сигнал или публично оповестява информация за нарушение, станало му известно в работен контекст, включително в качеството му работник по смисъла на член 45, параграф 1 от Договора за функционирането на Европейския съюз, включително работник, служител, държавен служител или друго лице, което полага наемен труд, независимо от характера на работата, от начина на заплащането и от източника на финансирането, лице със статут на самостоятелно заето лице по смисъла на член 49 от Договора за функционирането на Европейския съюз, включително лице, което полага труд без трудово правоотношение и/или упражнява свободна професия и/или занаятчийска дейност, съдружник, акционер, едноличен собственик на капитала, член на управителен или контролен орган на търговско дружество, член на одитния комитет на предприятие, лице, което работи за физическо или юридическо лице, изпълнители, негови подизпълнители или доставчици, лице, чието трудово или служебно правоотношение предстои да започне в случаи, в които информацията относно нарушенията е получена по време на процеса на подбор или други преддоговорни отношения, работник или служител, когато информацията е получена в рамките на трудово или служебно правоотношение, което е прекратено към момента на подаване на сигнала или на публичното оповестяване, доброволец,платен или неплатен и стажант. Защита по Закона се предоставя и на лица, които помагат на сигнализиращото лице в процеса на подаване на сигнал и чиято помощ следва да е поверителна, лица, които са свързани посредством работата или роднини на сигнализиращото лице и които могат да бъдат подложени на ответни действия поради сигнализирането, юридически лица, в които сигнализиращото лице притежава дялово участие, за които работи или с които е свързано по друг начин в работен контекст.
На основание по чл.14, ал.1 от ЗЗЛПСПОИН със заповед Длъжностното лице по защита на данни в „Топлофикация София“ ЕАД е определено като служител в дружеството, което да отговаря и за реда и условията за подаване и разглеждане на сигнали, съгласно чл.16 от ЗЗЛПСПОИН.
Сигналът се подава до служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали, писмено, включително чрез електронна поща, или устно. Устното подаване на сигнал може да се осъществи по телефона, по други системи за гласови съобщения, а по искане на сигнализиращото лице - чрез лична среща в уговорен между страните подходящ срок. За регистрирането на сигнали „Топлофикация София“ ЕАД използва формуляр по образец, утвърден от централния орган за външно подаване на сигнали, който съдържа най-малко следните данни:
1. трите имена, адрес и телефон на подателя, както и електронен адрес, ако има такъв;
2. имената на лицето, срещу което се подава сигналът, и неговата месторабота, ако сигналът се подава срещу конкретни лица и те са известни;
3. конкретни данни за нарушение или за реална опасност такова да бъде извършено, място и период на извършване на нарушението, ако такова е извършено, описание на деянието или обстановката и други обстоятелства, доколкото такива са известни на сигнализиращото лице;
4. дата на подаване на сигнала;
5. подпис, електронен подпис или друга идентификация на подателя.
Каналът за вътрешно подаване на сигнали за нарушения е достъпен на:
- Чрез имейл: dpo@toplo.bg
- По телефона: +359 876 777 566
- По поща: гр. София 1680 , ул. „Ястребец“ № 23Б , с отбелязване:
„ЛИЧНО!!! ДА НЕ СЕ ОТВАРЯ ОТ ДРУГ ОСВЕН ОТ СЛУЖИТЕЛ, ОТГОВАРЯЩ ЗА РАЗГЛЕЖДАНЕТО НА СИГНАЛИ ПО ЗЗЛПСПОИН“
Към сигнала могат да се приложат всякакъв вид източници на информация, подкрепящи изложените в него твърдения, и/или позоваване на документи, в т. ч. посочване на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация.
Ако сигналът не отговаря на изискванията по чл.15 , ал.1 на от ЗЗЛПСПОИН, на сигнализиращото лице се изпраща съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности в 7-дневен срок от получаване на сигнала. Ако нередовностите не бъдат отстранени в този срок, сигналът заедно с приложенията към него се връща на сигнализиращото лице.
Служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали, е длъжен да потвържди получаването му в срок от 7 ( седем ) дни , да гарантира, че самоличността на сигнализиращото лице и на всяко друго лице, посочено в сигнала, ще бъде надлежно защитена и предприема нужните мерки за ограничаване на достъпа до сигнала на неоправомощени лица, да поддържа връзка със сигнализиращото лице, като при необходимост изискват допълнителни сведения от него и от трети лица и да предостави обратна информация на подателя на сигнала за предприетите действия в срок не по-дълъг от 3 (три) месеца след потвърждаването на получаването на сигнала.
Когато е установено, че лицето съзнателно е подало сигнал или е оповестило публично невярна информация, се наказва с глоба съгласно ЗЗЛПСПОИН.
Всеки сигнал се проверява по отношение на неговата достоверност. Не се разглеждат сигнали, които не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН. Не се регистрират с УИН сигнали, от първоначалния преглед на които е очевидно, че касаят оплакване (жалби или сигнали) за нередности или неудовлетвореност на клиенти/потребители на съответните професионални или административни услуги на задължения субект. Такива сигнали не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН и не се разглеждат по неговите ред и условия.
Не се образува производство по анонимни сигнали и сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от 2 ( две ) години. Сигнали, които съдържат очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към подателя за поправка на твърденията и за отговорността, която той носи за набеждаване.
Всяко обработване на лични данни, извършено по силата на този закон, включително обмен или предаване на лични данни от компетентните органи, се извършва в съответствие с Регламент (ЕС) 2016/679 и Директива (ЕС) 2016/680, а когато в предаването участват институции, органи, служби или агенции на Европейския съюз - в съответствие с Регламент (ЕС) 2018/1725, както и със Закона за защита на личните данни. Не се събират лични данни, които явно не са от значение за разглеждане на конкретния сигнал, а ако бъдат случайно събрани, се заличават.
Формуляр по образец, утвърден от националния орган за външно подаване на сигнали: https://www.cpdp.bg/?p=sub_rubric&aid=282 ( може да изтеглите тук)
Правила за вътрешно подаване на сигнали по смисъла на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН) и за последващи действия по тях в „Топлофикация София“ ЕАД (може да изтеглите тук pdf формат)